Activities of Marion MARÉCHAL
Plenary speeches (9)
The future of European competitiveness (debate)
State of the Energy union (debate)
Strengthening the security of Europe’s external borders: need for a comprehensive approach and enhanced Frontex support (debate)
Strengthening the security of Europe’s external borders: need for a comprehensive approach and enhanced Frontex support (debate)
Situation in Azerbaijan, violation of human rights and international law and relations with Armenia (debate)
International Day for the Elimination of Violence against Women (debate)
International Day for the Elimination of Violence against Women (debate)
The arrest of the Franco-Algerian writer Boualem Sansal and the call for his immediate and unconditional release, and the repression of freedom of speech in Algeria (debate)
Restoring the EU’s competitive edge – the need for an impact assessment on the Green Deal policies (topical debate)
Institutional motions (4)
MOTION FOR A RESOLUTION Iraq, notably the situation of women’s rights and recent proposal to amend the Personal Status Law
JOINT MOTION FOR A RESOLUTION on the situation in Azerbaijan, violation of human rights and international law and relations with Armenia
JOINT MOTION FOR A RESOLUTION on the case of Boualem Sansal in Algeria
JOINT MOTION FOR A RESOLUTION on the systematic repression of human rights in Iran, notably the cases of Pakhshan Azizi and Wrisha Moradi, and the taking of EU citizens as hostages
Written explanations (58)
Objection pursuant to Rule 115(2) and (3), and (4)(c): Maximum residue levels for carbendazim and thiophanate‐methyl
J’ai voté en faveur de cette objection qui demande à la Commission de ne pas autoriser l’importation de produits contenant des substances interdites dans l’Union.Du fait de l’utilisation de ces substances, les entreprises étrangères commercialisant ces produits bénéficieraient d’un avantage concurrentiel injuste sur les producteurs européens, notamment français. Par ailleurs, conformément au principe de précaution, je préfère ne pas voter pour l’importation de produits potentiellement dangereux pour la santé des consommateurs.
Objection pursuant to Rule 115(2) and (3), and (4)(c): Maximum residue levels for cyproconazole
J’ai voté en faveur de cette objection qui demande à la Commission de ne pas autoriser l’importation de produits contenant des substances interdites dans l’Union.Du fait de l’utilisation de ces substances, les entreprises étrangères commercialisant ces produits bénéficieraient d’un avantage concurrentiel injuste sur les producteurs européens et français notamment. Par ailleurs, conformément au principe de précaution, je préfère ne pas voter pour l’importation de produits potentiellement dangereux pour la santé des consommateurs.
EU/USA Agreement on launch of Galileo satellites from U.S. territory
J’ai voté en faveur de l’accord UE/USA au sujet du lancement de satellites Galileo depuis le sol américain. Le programme Galileo est à la fois une alternative et un complément au GPS américain. Cet accord apporte des garanties sur la protection des données et matériels sensibles issus du programme et a permis au programme de se déployer correctement en palliant le retard d’Ariane 6 et le départ des lanceurs Soyouz de la base de Kourou.
Continued financial and military support to Ukraine by EU Member States
Situation in Venezuela
J’ai voté pour cette résolution commune des groupes de droite ECR, PfE et PPE car elle dénonce Maduro et son régime socialiste violent. Le texte déplore en particulier la répression de l’opposition et des grandes manifestations qui ont eu lieu à la suite des fraudes électorales massives. Elles ont entaché les dernières élections présidentielles et volé le résultat légitime de l’élection au peuple vénézuélien.
Devastating floods in Central-Eastern Europe, loss of lives and EU preparedness to act on such disasters
J’ai voté en faveur de cette résolution car elle rappelle à juste titre que les importants dégâts matériels et humains occasionnés par la tempête Boris et par les spectaculaires crues du Danube nécessitent de faire preuve de solidarité civilisationnelle avec les régions touchées. La mobilisation de moyens et de fonds européens prévus pour répondre à ce type de situation est donc justifiée.
The democratic backsliding and threats to political pluralism in Georgia
Establishing the Ukraine Loan Cooperation Mechanism and providing exceptional macro-financial assistance to Ukraine
J’ai voté en faveur de cet instrument : l’argent, prélevé sur le budget déjà existant de l’UE, nous reviendra sans que notre pays n’ait à en débourser davantage. De plus, le prêt sera remboursé par les intérêts des avoirs russes gelés par les sanctions, directement aux États sans transiter par l’Ukraine. C’est une forme de réparation, une aide concrète pour l’Ukraine envahie, sans prendre de risques pour nos finances.
Draft amending budget No 2/2024: entering the surplus of the financial year 2023
J’ai voté contre ce texte qui accroit le budget de l’UE, et notamment l’adoption par le Conseil de nouvelles ressources propres qui s’ajouteront au mille-feuille fiscal écrasant déjà les contribuables. De plus, le Parlement souhaite que les excédents ne réduisent pas les contributions des États membres mais s’y ajoutent.
Draft amending budget 4/2024: update of revenue (own resources) and adjustments to some decentralised agencies
Mobilisation of the European Globalisation Adjustment Fund: application EGF/2024/001 BE/Match-Smatch
Je me suis abstenue sur cette résolution car, s’il est normal d’aider des travailleurs à se former pour retrouver un emploi ou rester compétitif, cela ne devrait pas relever du budget de l’UE, d’autant que ce Fonds est une manière pour Bruxelles de se donner bonne conscience en «réparant» les dégâts causés par ses propres politiques.
Discharge 2022: EU general budget – European Council and Council
J’ai voté pour le refus de la décharge car le Conseil ne transmet pas ses comptes. Je ne peux donc pas m’assurer de leur sincérité.J’ai également voté contre la résolution qui, au lieu de s’en tenir à des considérations strictement budgétaires, est un pamphlet politique et s’attaque notamment au principe d’unanimité au sein du Conseil.
General budget of the European Union for the financial year 2025 – all sections
J’ai voté contre cette proposition budgétaire, qui accroît plusieurs lignes de l’Union en la matière. Si certaines augmentations auraient pu être bienvenues, en particulier concernant la protection de nos frontières, elles ne s’accompagnent pas de la réduction d’autres programmes, tel «droits et valeurs», aux orientations idéologiques nuisibles (immigrationnistes, «woke»…), ni de l’instrument de voisinage, dont les dépenses servent à financer des programmes de développement hors de l’Europe. Alors que les finances de plusieurs États membres, en particulier la France, sont exsangues, ces augmentations sont particulièrement malvenues.
Guidelines for the employment policies of the Member States
J’ai voté contre ce texte, qui, bien qu’il soit dépourvu de réelle valeur contraignante, vise à influencer les politiques sociales des États membres, pour lesquelles l’Union européenne n’est pourtant pas compétente. Les amendements dénotent un tropisme de gauche obsédé par l’inclusion, même si certains contiennent des pistes intéressantes sur la formation ou l’emploi des seniors. De plus, la défense systématique des minorités en tout genre, peu importe leur situation, est problématique.
Situation in Azerbaijan, violation of human rights and international law and relations with Armenia
J’ai voté en faveur de cette résolution que j’ai cosignée, qui soutient l’Arménie et les réfugiés de l’Artsakh (Haut-Karabagh) et qui condamne fermement les actions menées par l’Azerbaïdjan. Ce texte, qui n’a certes qu’une portée symbolique, a le mérite de dénoncer l’épuration ethnique menée au Haut-Karabagh, l’effacement de toute trace du passé chrétien et arménien sur ce territoire et le musèlement de l’opposition. Avec cette résolution, nous appelons, en outre, à suspendre les importations de gaz en provenance d’Azerbaïdjan, à mettre fin aux ingérences de ce pays en France, à garantir le retour des réfugiés arméniens sur leurs terres ancestrales et à libérer les anciens responsables de la république d’Artsakh.
People’s Republic of China’s misinterpretation of the UN resolution 2758 and its continuous military provocations around Taiwan
Objection pursuant to Rule 115(2) and (3): Genetically modified maize MON 89034 × 1507 × MON 88017 × 59122 and eight of its sub-combinations
Election of the Commission
Dans la continuité de mon opposition à la reconduction à la tête de la Commission de Mme von der Leyen, j’ai voté contre le collège des commissaires. Le recasage par Emmanuel Macron de l’apparatchik Stéphane Séjourné au poste de vice-président de la Commission en charge de la stratégie industrielle, les nominations de deux commissaires notoirement hostiles à l’énergie nucléaire, la socialiste Teresa Ribera et le social-démocrate Dan Jorgensen, le choix de Mme Hadja Lahbib, pleinement engagée dans la promotion de l’idéologie LGBT, pour le portefeuille de l’égalité, la création d’un poste de commissaire à la Défense, création qui va à l’encontre des traités et prépare la voie à une nouvelle confiscation des prérogatives nationales, tout ceci constitue autant de motifs pour m’opposer à l’élection de cette nouvelle Commission.
Amending short-stay visas regulation (EU) 2018/1806) as regards Vanuatu
Objection pursuant to Rule 114(3): Measures to reduce incidental catches of common dolphin (Delphinus delphis) and other small cetaceans in the Bay of Biscay
J’ai voté en faveur de l’objection déposé par le groupe PfE. En effet, par cet acte délégué, la Commission renouvelle la fermeture du golfe de Gascogne aux navires de plus de 8 mètres équipés de certains types de filets entre le 22 janvier et le 20 février 2025. Cette mesure visant à protéger les dauphins est disproportionnée et son efficacité contestée. Alors qu’il existe des alternatives en cours d’expérimentation qui permettraient de trouver un compromis équilibré entre les activités de pêche et la protection de certaines espèces, la Commission fait le choix de mettre à quai plus de 300 navires français de pêche. En 2024, la fermeture du golfe de Gascogne avait fait subir aux pêcheurs des pertes qui se chiffrent en dizaines de millions d’euros, un coût que le contribuable devra à nouveau supporter en 2025 au détriment de notre souveraineté alimentaire et de notre économie maritime.
Election of the Commission
Dans la continuité de mon opposition à la reconduction à la tête de la Commission de Mme von der Leyen, j’ai voté contre le collège des commissaires. Le recasage par Emmanuel Macron de l’apparatchik Stéphane Séjourné au poste de vice-président de la Commission en charge de la stratégie industrielle, les nominations de deux commissaires notoirement hostiles à l’énergie nucléaire, la socialiste Teresa Ribera et le social-démocrate Dan Jorgensen, le choix de Mme Hadja Lahbib, pleinement engagée dans la promotion de l’idéologie LGBT, pour le portefeuille de l’égalité, la création d’un poste de commissaire à la Défense, création qui va à l’encontre des traités et prépare la voie à une nouvelle confiscation des prérogatives nationales, tout ceci constitue autant de motifs pour m’opposer à l’élection de cette nouvelle Commission.
Amending short-stay visas regulation (EU) 2018/1806) as regards Vanuatu
Objection pursuant to Rule 114(3): Measures to reduce incidental catches of common dolphin (Delphinus delphis) and other small cetaceans in the Bay of Biscay
J’ai voté en faveur de l’objection déposé par le groupe PfE. En effet, par cet acte délégué, la Commission renouvelle la fermeture du golfe de Gascogne aux navires de plus de 8 mètres équipés de certains types de filets entre le 22 janvier et le 20 février 2025. Cette mesure visant à protéger les dauphins est disproportionnée et son efficacité contestée. Alors qu’il existe des alternatives en cours d’expérimentation qui permettraient de trouver un compromis équilibré entre les activités de pêche et la protection de certaines espèces, la Commission fait le choix de mettre à quai plus de 300 navires français de pêche. En 2024, la fermeture du golfe de Gascogne avait fait subir aux pêcheurs des pertes qui se chiffrent en dizaines de millions d’euros, un coût que le contribuable devra à nouveau supporter en 2025 au détriment de notre souveraineté alimentaire et de notre économie maritime.
Mobilisation of the European Union Solidarity Fund to provide assistance to Germany and Italy relating to floods occurred in 2024
Georgia's worsening democratic crisis following the recent parliamentary elections and alleged electoral fraud
Considérant que la Géorgie n’a pas vocation à intégrer l’Union européenne, bien qu’elle demeure un partenaire, considérant en outre que conformément à la Résolution 2131 adoptée par l’ONU en 1965, intitulée «Déclaration sur l'inadmissibilité de l'intervention dans les affaires intérieures des États et la protection de leur indépendance et de leur souveraineté», la souveraineté de la Géorgie doit être respectée, il convient de rappeler que la vie politique nationale d’un État tiers n’est pas de la compétence du Parlement européen. C’est pourquoi je me suis abstenue sur la proposition de résolution du Parlement européen.
Reinforcing EU’s unwavering support to Ukraine against Russia’s war of aggression and the increasing military cooperation between North Korea and Russia
Cette proposition de résolution réaffirme l’engagement des pays de l’Union européenne en faveur du peuple ukrainien, ce que j’approuve pleinement. Toutefois, j’ai tenu à exprimer mon opposition à plusieurs éléments contestables du texte, notamment aux paragraphes ou amendements qui appellent les États membres à fournir des missiles à longue portée pour frapper le territoire russe en profondeur et à ceux qui condamnent les initiatives diplomatiques de chefs d’État européens en faveur de la paix. Si je soutiens le peuple ukrainien qui se défend, je ne peux en revanche voter pour une résolution qui salue nommément le président américain sortant pour l’autorisation qu’il a donnée, après sa défaite dans les urnes, en faveur de frappes en profondeur la Russie. C’est pourquoi je me suis abstenue.
Recommendation on smoke- and aerosol-free environments
Cette proposition de recommandation très intrusive manque d'une vision globale des effets socio-économiques et souffre du manque d’études comparatives et d'impact approfondies. Sans nier les menaces que le tabac fait peser sur la santé, y compris le tabagisme passif, la diabolisation de produits alternatifs, souvent utiles pour le sevrage des fumeurs, peut sembler irrationnelle, en particulier de la part de partis politiques qui soutiennent principalement l'utilisation du cannabis récréatif malgré ses effets irréversibles avérés à court et à long terme sur la santé. Au nom de la liberté individuelle de pouvoir tous fumer partout et tout le temps, et en l’absence d’étude d’impact sur certains secteurs (buralistes, établissements avec terrasse), j’ai voté contre cette proposition de recommandation.
Georgia's worsening democratic crisis following the recent parliamentary elections and alleged electoral fraud
Considérant que la Géorgie n’a pas vocation à intégrer l’Union européenne, bien qu’elle demeure un partenaire, considérant en outre que conformément à la Résolution 2131 adoptée par l’ONU en 1965, intitulée «Déclaration sur l'inadmissibilité de l'intervention dans les affaires intérieures des États et la protection de leur indépendance et de leur souveraineté», la souveraineté de la Géorgie doit être respectée, il convient de rappeler que la vie politique nationale d’un État tiers n’est pas de la compétence du Parlement européen. C’est pourquoi je me suis abstenue sur la proposition de résolution du Parlement européen.
Reinforcing EU’s unwavering support to Ukraine against Russia’s war of aggression and the increasing military cooperation between North Korea and Russia
Cette proposition de résolution réaffirme l’engagement des pays de l’Union européenne en faveur du peuple ukrainien, ce que j’approuve pleinement. Toutefois, j’ai tenu à exprimer mon opposition à plusieurs éléments contestables du texte, notamment aux paragraphes ou amendements qui appellent les États membres à fournir des missiles à longue portée pour frapper le territoire russe en profondeur et à ceux qui condamnent les initiatives diplomatiques de chefs d’État européens en faveur de la paix. Si je soutiens le peuple ukrainien qui se défend, je ne peux en revanche voter pour une résolution qui salue nommément le président américain sortant pour l’autorisation qu’il a donnée, après sa défaite dans les urnes, en faveur de frappes en profondeur la Russie. C’est pourquoi je me suis abstenue.
Recommendation on smoke- and aerosol-free environments
Cette proposition de recommandation très intrusive manque d'une vision globale des effets socio-économiques et souffre du manque d’études comparatives et d'impact approfondies. Sans nier les menaces que le tabac fait peser sur la santé, y compris le tabagisme passif, la diabolisation de produits alternatifs, souvent utiles pour le sevrage des fumeurs, peut sembler irrationnelle, en particulier de la part de partis politiques qui soutiennent principalement l'utilisation du cannabis récréatif malgré ses effets irréversibles avérés à court et à long terme sur la santé. Au nom de la liberté individuelle de pouvoir tous fumer partout et tout le temps, et en l’absence d’étude d’impact sur certains secteurs (buralistes, établissements avec terrasse), j’ai voté contre cette proposition de recommandation.
Specific measures under the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) for Member States affected by natural disasters
Forest reproductive material of the ‘tested’ category
J’ai voté en faveur de ce texte parce qu’il est aujourd’hui préférable d’avoir un régime commun européen harmonisant la reconnaissance du matériel forestier reproducteur, dit matériel testé, sans quoi nous risquerions soit un vide juridique, soit un retour à des décisions État par État qui permettrait au matériel forestier reproducteur de circuler dans l’ensemble des territoires de l’UE sans véritable contrôle.
Mobilisation of the European Globalisation Adjustment Fund: application EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper - Belgium
Je me suis abstenu sur ce rapport car ces licenciements sont le résultat direct de la politique économique libre-échangiste et de la politique écologique punitive de l’Union européenne. Cette dernière pense pallier ses erreurs en injectant de l’argent pour aider les travailleurs licenciés à se reconvertir. Bien qu’ils aient besoin de cette aide, cette politique de l’UE est délétère et ne saurait être cautionnée.
Activities of the European Ombudsman – annual report 2023
Bien que ce rapport salue à juste titre les actions menées par la Médiatrice européenne pour mettre fin aux pratiques opaques de la Commission, comme dans le cas des passations de marchés (Mme O’Reilly a dénoncé les échanges de SMS entre Ursula von der Leyen et le PDG de Pfizer que la présidente de la Commission s’est refusée de dévoiler), celui-ci félicite néanmoins la médiatrice pour son action en faveur des « droits fondamentaux dans le cadre des activités liées aux migrations » ; c’est la raison pour laquelle j’ai voté contre.
Specific measures under the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) for Member States affected by natural disasters
Forest reproductive material of the ‘tested’ category
J’ai voté en faveur de ce texte parce qu’il est aujourd’hui préférable d’avoir un régime commun européen harmonisant la reconnaissance du matériel forestier reproducteur, dit matériel testé, sans quoi nous risquerions soit un vide juridique, soit un retour à des décisions État par État qui permettrait au matériel forestier reproducteur de circuler dans l’ensemble des territoires de l’UE sans véritable contrôle.
Mobilisation of the European Globalisation Adjustment Fund: application EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper - Belgium
Je me suis abstenu sur ce rapport car ces licenciements sont le résultat direct de la politique économique libre-échangiste et de la politique écologique punitive de l’Union européenne. Cette dernière pense pallier ses erreurs en injectant de l’argent pour aider les travailleurs licenciés à se reconvertir. Bien qu’ils aient besoin de cette aide, cette politique de l’UE est délétère et ne saurait être cautionnée.
Activities of the European Ombudsman – annual report 2023
Bien que ce rapport salue à juste titre les actions menées par la Médiatrice européenne pour mettre fin aux pratiques opaques de la Commission, comme dans le cas des passations de marchés (Mme O’Reilly a dénoncé les échanges de SMS entre Ursula von der Leyen et le PDG de Pfizer que la présidente de la Commission s’est refusée de dévoiler), celui-ci félicite néanmoins la médiatrice pour son action en faveur des « droits fondamentaux dans le cadre des activités liées aux migrations » ; c’est la raison pour laquelle j’ai voté contre.
Amendment of Annex VI – Powers and responsibilities of the standing committees
J’ai voté contre la création d’une commission de plein exercice sur la santé, et d’une autre sur la sécurité et la défense, au motif que cette évolution des organes parlementaires est de nature à renforcer les pouvoirs de l’Union européenne dans des domaines qui relèvent pourtant de la compétence des États membres.
Setting up a special committee on the European Democracy Shield, and defining its responsibilities, numerical strength and term of office
La création d’une nouvelle commission spéciale gadget qui prétendrait protéger la démocratie en Europe offre deux alternatives au Parlement européen : se ridiculiser ou fournir un paravent à ceux qui attentent concrètement aux libertés et aux identités des peuples européens. Je m’y opposerai donc résolument.
Setting up a special committee on the Housing Crisis in the European Union, and defining its responsibilities, numerical strength and term of office
EC-Pacific States Interim Partnership Agreement: accession of Tonga
J’ai voté pour cette demande du Conseil ayant pour objet l’intégration des Tonga à l’accord de partenariat intérimaire CE-États du Pacifique. Le gain économique sera minime, mais cet État ne représente aucune menace pour les producteurs français. Les importations venues des Tonga sont principalement l’huile de palme, le café, la noix de coco et, évidemment, du poisson. L’UE y exporte des machines électriques et des équipements industriels. Enfin, l’influence commerciale européenne dans la zone présente un intérêt géostratégique.
Conclusion, on behalf of the European Union, of the United Nations Convention on transparency in treaty-based investor-State arbitration
J’ai voté en faveur de ce texte qui permettra d’étendre la pleine application des règles de transparence de la Commission des Nations unies pour le droit commercial international aux traités d'investissement conclus avant le 1er avril 2014. Dans ce domaine, garantir une transparence totale est une exigence minimale.
EC-Pacific States Interim Partnership Agreement: accession of Niue
J’ai voté pour cette demande du Conseil ayant pour objet l’intégration de Niue à l’accord de partenariat intérimaire CE-États du Pacifique. Le gain économique sera minime, mais cet État ne représente aucune menace pour les producteurs français. Les importations venues de Niue sont principalement l’huile de palme, le café, la noix de coco et, évidemment, du poisson. L’UE y exporte des machines électriques et des équipements industriels. Enfin, l’influence commerciale européenne dans la zone présente un intérêt géostratégique.
EC-Pacific States Interim Partnership Agreement: accession of Tuvalu
J’ai voté pour cette demande du Conseil ayant pour objet l’intégration des Tuvalu à l’accord de partenariat intérimaire CE-États du Pacifique. Le gain économique sera minime, mais cet État ne représente aucune menace pour les producteurs français. Les importations venues des Tuvalu sont principalement l’huile de palme, le café, la noix de coco et, évidemment, du poisson. L’UE y exporte des machines électriques et des équipements industriels. Enfin, l’influence commerciale européenne dans la zone présente un intérêt géostratégique.
Major interpellations (1)
EU funding of physical border protection structures such as walls, fences or other barriers at the external border
Written questions (8)
Censorship of a private channel and threat to media pluralism in France
EU funding of physical border protection structures such as walls, fences or other barriers
Political pressure on content moderation and limiting freedom of speech in social media
Bluetongue: aid to livestock farmers and EU coordination measures
Housing crisis in the EU – urgent need to repeal Directive 2024/1275 on the energy performance of buildings
Review of the EU regulation on seal products
Scrutinising the declarations of interests made by Commissioners-designate
Question on penalties to be imposed on manufacturers from 2025 under the Regulation on CO2 emissions from light-duty vehicles
Amendments (19)
Amendment 48 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Citation 38 a (new)
Citation 38 a (new)
– having regard to Directive (EU) 2024/1712 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 amending Directive 2011/36/EU on preventing and combating trafficking in human beings and protecting its victims,
Amendment 83 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Recital E
Recital E
E. whereas the rise in authoritarianism, illiberalism and populism regimes, the expansion of Islamism and the demographic and migratory upheavals threatens the global rules-based order, the protection and promotion of human rights in the world, as well as the values and principles on which the EU is founded;
Amendment 90 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Recital F a (new)
Recital F a (new)
Fa. whereas over the past decade the position of Christians (Catholics, Protestants and Orthodox Christians) across the world has worsened significantly, making Christianity the most persecuted religion, in particular through the spread of Islamist regimes;
Amendment 97 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Recital G
Recital G
G. whereas the legitimacy of the international rules-based order is dependent on compliance with the orders of international bodies, such as the United Nations Security Council resolutions and orders and decisions of the International Court of Justice; whereas there are increasing global threats to compliance with such orders and decisions, as well as, generally, with provisions of international law, human rights law and international humanitarian law in emerging and ongoing conflict situations; whereas, according to Article 2(7) of the United Nations Charter, the principle of non-interference or non-intervention in the domestic affairs of a state is a fundamental principle governing relations between sovereign states;
Amendment 121 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Recital I a (new)
Recital I a (new)
Ia. whereas Directive (EU) 2024/1712 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 includes the exploitation of surrogacy, forced marriage and illegal adoption within the scope of practices constituting trafficking in human beings;
Amendment 155 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 3
Paragraph 3
3. Stresses that the EU must be fully prepared to counter the rise of authoritarianism, illiberalism and populism,address the rise of authoritarian regimes, the expansion of Islamism around the world, including in Europe, demographic upheavals that threaten the stability of its Member States as well as the increasing attacks on the universality of human rights, democracy and international humanitarian law;
Amendment 168 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 4
Paragraph 4
4. Condemns the increasing trend of violations and abuses of human rights and democratic principles and values across the world, such as arbitrary arrests and detentions, torture, clampdowns on civil society and political opponents, excessive use of violence by public authorities, censorship and threats to independent media, political attacks against international institutions, and increasing use of unlawful methods of war in grave breach of international humanitarian law and human rights law, among others; deplores the weakening of the protection of democratic institutions and processes, and the shrinking space for civil societies around the world; reiterates its opposition to the various forms of trafficking in human beings, including the exploitation of surrogacy, forced marriage and illegal adoption;
Amendment 444 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 26
Paragraph 26
26. Calls for a systematic and consistent approach to promoting and defending children’s rights through all of the EU’s external policies; calls for more concerted efforts to promote the respect, protection and fulfilment of children’s rights in crisis or emergency situations; condemns the decline in respect for the rights of the child and the increasing violations and abuses of these rights, including through violence, early and forced marriage, sexual abuse including genital mutilation, trafficking, child labour, recruitment of child soldiers, lack of access to education and healthcare, malnutrition and extreme poverty; stresses that the registration of child refugees and undocumented child migrants, including the collection of their biometric data, in line with the guidelines of the United Nations High Commissioner for Refugees on operational standards for registration and documentation, constitutes a vital step in ensuring their safety and preventing abuses of all kinds, including their recruitment as child soldiers; further condemns the increase in death of children in situations of armed conflict and stresses the need for effective protection of children’s rights in active warfare; reiterates its call for a systematic and consistent approach to promoting and defending children’s rights through all EU external policies;
Amendment 461 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 27
Paragraph 27
27. Stresses that women’s rights and gender equality are indispensable and indivisible human rights, as well as a basis for the rule of law and inclusive resilient democracies; deplores the fact that millions of women and girls continue to experience discrimination and violence, especially in the context of conflicts, and are denied their dignity, autonomy and even life; calls for the EU, its Member States and like- minded partners to step up their efforts to ensure the full enjoyment and protection of women’s and girls’ human rights; condemns in the strongest terms the increasing attacks on sexual and reproductive health and rights around the world, as well as gender-based violence; strongly condemns instances of female genital mutilation, honour killings, child marriages and forced marriages, which are particularly widespread practices in Islamic communities; welcomes the accession of the EU to the Istanbul Convention; calls for the EU and its international partners to strengthen their efforts to ensure that women fully enjoy human rights and are treated equally to men; stresses the need to pursue efforts to fully eradicate the practice of female genital mutilation; encourages Member States to combat the practice of surrogacy, which constitutes a form of exploitation of women’s bodies;
Amendment 519 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 28 a (new)
Paragraph 28 a (new)
28a. Recalls that the right to asylum and refugees’ rights are not absolute, but are subordinate to the duty of States to guarantee and maintain peace in their territories; condemns the perverse misuse of those rights by non-governmental organisations (NGOs) and associations which, through their actions and advice, are contributing to migrant trafficking; stresses that those NGOs and associations should not receive any funding from the EU; reiterates that activities to support illegal entry into Member States, such as the search and rescue operations carried out by NGOs, should be the subject of legal proceedings;
Amendment 549 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 29 a (new)
Paragraph 29 a (new)
29a. Recalls that it is not for the EU to relay the demands of LGBTIQ+ associations calling for the recognition of individual rights that are in contradiction with fundamental biological and genetic realities constituting sexual differences between men and women; deplores the promotion of gender ideology by school curriculums under the pretext of sex education;
Amendment 558 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 32
Paragraph 32
32. Reiterates its condemnation of all forms of racism, intolerance, xenophobia and discrimination on the basis of race, ethnicity, nationality, social class, disability, caste, religion, belief, age, sexual orientation or gender identity; condemns the growing international threat of hate speech, including online; reiterates the crucial role of education and dialogue in promoting tolerance, understanding and diversity; calls for the EU and its Member States to lead the global fight against all forms of extremism and welcomes the adoption of an EU strategy to this end; in that regard, deplores reverse racial discrimination policies, such as the race laws currently in force in South Africa despite the abolition of apartheid, which, as is well known, target South Africans of European descent;
Amendment 575 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 34
Paragraph 34
34. Reiterates its concern regarding violations of the right to freedom of thought, conscience, religion and belief; remains concerned by the situation of Christians globally, since Christian religious communities are still the most persecuted, and by the destruction, profanation and vandalism of Christian religious heritage, including in Europe; deplores the instrumentalisation of religious or belief identities for political purposes and the exclusion of persons belonging to religious and belief minorities and religious communities in certain non- EU countries; recommends that the Special Envoy for the promotion and protection of freedom of religion or belief outside the EU be granted more resources so that he can comfortably carry out his mandate; highlights the necessity for the Special Envoy to continue to work closely and in a complementary manner with the EUSR for Human Rights and the Council Working Party on Human Rights; calls for the EU and its Member States to step up their efforts to protect the right to freedom of thought, conscience, religion or belief, to raise these issues at UN human rights forums and to continue working with the relevant UN mechanisms and committees; encourages the EU and Member States to produce and implement a plan to protect historical Christian heritage in all the locations where it is at threat of destruction or abandonment;
Amendment 645 #
2024/2081(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 38 a (new)
Paragraph 38 a (new)
38a. Deplores the dissemination across several European countries of a cancel and repentance culture promoted by ‘wokeism’ which, on the pretext of defending the rights of minority groups, is jeopardising the political cohesion of society; strongly condemns any attempted censorship that leads to a reductionist view of history, culture and humanity; reaffirms its commitment to freedom of expression and academic freedoms, in particular freedom of research, which is currently under attack from intimidation by cancel culture activists;
Amendment 324 #
2024/2080(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 4 – indent 1
Paragraph 4 – indent 1
– the need to improveclarify relations with Türkiye by putting a definitive end to the process of its accession to the EU, which has been kept alive despite the deadlock on a number of chapters of the EU acquis; welcomes the partial de- escalation of tensions in the east Mediterranean and the Aegean; reiterates its concern that Türkiye’s foreign policy continues to be at odds with EU priorities under the CFSP;
Amendment 884 #
2024/2080(INI)
Motion for a resolution
Paragraph 37
Paragraph 37
37. Highlights the role of the VP/HR as a bridge-builder between the CFSP and EU external relations to ensure the highest level of coordination and coherence in EU external action; regrets, nonetheless, that in some cases there is a lack of clarity in the external representation of the EU; stresses the need to clearly define the competences of the VP/HR, the President of the Commission and the President of the European Council with regard to the EU’s external action and representation; reiterates that foreign policy remains a sovereign prerogative of the Member States, which retain the bulk of their powers in this area in accordance with the Treaties; reiterates that most CFSP decisions are taken unanimously;
Amendment 28 #
2024/2019(DEC)
Draft opinion
Paragraph 3 a (new)
Paragraph 3 a (new)
3a. Denounces the payment of European subsidies under the Erasmus+ programme to organisations close to the Government of Recep Tayyip Erdoğan, such as the Gaziantep Islamic University of Science and Technology (GIBTU), whose professors and staff regularly celebrate the actions of Hamas and other Islamist organisations, or the Al Sharq Forum, an organisation set up by Wadah Khanfar, former Director General of the Al Jazeera network, known for his links to the Muslim Brotherhood and radical Islam.
Amendment 20 #
2024/0086(COD)
Proposal for a decision
Recital 15
Recital 15
(15) The Union’s macro-financial assistance should aim to support the restoration of a sustainable external financing situation for Jordan thereby, supporting its economic and social development and strengthen the fight against terrorism and Islamist movements.
Amendment 41 #
2024/0086(COD)
Proposal for a decision
Article premier – paragraph 1
Article premier – paragraph 1
1. The Union shall make macro- financial assistance of a maximum amount of EUR 500 million available to Jordan (“the Union’s macro-financial assistance”), with a view to supporting Jordan’s economic stabilisation and a substantive reform agenda, including the fight against terrorism and Islamist movements. The assistance shall contribute to covering Jordan’s balance of payments needs as identified in the IMF programme.